Offboarding

door Tips voor werkgevers

Afscheid nemen van medewerkers is nooit leuk. Wie een goed offboarding proces hanteert, bespaart geld, wint ambassadeurs en krijgt waardevolle feedback.

Wat is offboarding?

Het hele proces van afscheid nemen van de werknemer. Denk bijvoorbeeld aan het exitgesprek, maar ook aan contact houden met voormalig werknemers, de overdracht van kennis aan collega’s of opvolgers en het informeren van klanten of andere externe relaties.

Waarom zou je investeren in offboarding?

Offboarding kent meerdere doelen. Het is belangrijk om als werkgever en werknemer goed uit elkaar te gaan. Het is bijna vergelijkbaar met geliefden die uit elkaar gaan. Je kunt er een vechtscheiding van maken en je ex zo veel mogelijk zwart maken bij wederzijdse vrienden, of je kunt besluiten dat je samen een goede tijd hebt gehad, maar dat het tijd is om uit elkaar te gaan en elkaar het beste te gunnen.

Werknemers die met een goed gevoel de organisatie verlaten, kunnen een ambassadeursrol vervullen. Zij zullen eerder geneigd zijn om de organisatie als goede werkgever aan te bevelen.

Ook houdt je met een warm afscheid de deur open voor zogenaamde boemerangrecruitment. Dit houdt in dat mensen bij jou vertrekken, elders waardevolle ervaring opdoen en dan weer terugkomen op het oude nest.

Bovendien kun je er veel van leren wanneer je de werknemer naar zijn vertrekmotieven vraagt. Past hij niet bij de organisatie? Dat kan belangrijke informatie zijn voor je recruitment. Moet er iets veranderen aan de arbeidsvoorwaarden? Biedt de organisatie voldoende doorgroeimogelijkheden? Zijn er problemen met het leiderschap?

Checklist voor offboarding

  • Planning – plan de dag van afscheid en zorg voor ruimte in je drukke agenda.
  • Communicatie – een actieve communicatie voorkomt roddels en geruchten
  • Administratieve afronding – denk aan evt. getuigschrift, resterende vakantiedagen e.d.
  • Overdracht van kennis en taken
  • Inleveren bedrijfseigendommen zoals telefoon, laptop, sleutels e.d.
  • Exitgesprek – maak tijd voor een exit gesprek, je kunt leren van de feedback;
  • Bedank de werknemer – voor feedback en voor de inzet voor jouw bedrijf;
  • Evaluatie – evalueer met betrokken management de verbeterpunten van de organisatie/afdeling;
Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren. Door de website te gebruiken accepteer je onze cookies.

Bestelling

Bestelling

eerst een keer proberen?

Wil je eerst een keer gratis proberen? vul je gegevens in en vraag met dit formulier een persoonlijke code aan waarmee je 1 vacature 2 weken gratis online zet.

Dit formulier is beschermd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en voorwaarden zijn hierop van toepassingy.

inloggen of registreren

login

Voer je inloggegevens in en ga direct naar je dashboard.

registreer

Als je nog geen werkgever account hebt kun je hier registreren.

Deel